Spanning

Spanning
Spannende weken: boeken en examens

woensdag 21 januari 2015

BOEKBLOG: boekentips van de mediatheek

Een jaar geleden schreef Ellen Rodrigo een enthousiaste recensie over Vele hemels boven de zevende.
Inmiddels zijn er meer fans van Griet op de Beeck in de mediatheek! Dat heeft o.a. geresulteerd in een nieuwe recensie van Marga Ven:

Kom hier dat ik u kus door Griet Op de Beeck
  
Roman over Mona: als kind, als vierentwintigjarige en als vijfendertigjarige. Als kind moet Mona leren omgaan met de plotselinge dood van haar moeder en de komst van een nieuwe stiefmoeder; als jonge vrouw stort ze zich op haar werk als dramaturge en verliest ze zichzelf in een moeizame relatie met een bekend schrijver. Tenslotte staat in het laatste deel haar verhouding met haar vader en diens ziekte en overlijden centraal.

Het eerste deel van deze roman is heel meeslepend. We kijken mee met Mona als negenjarige, die na de dood van haar strenge moeder overgeleverd is aan een stiefmoeder, die onvoorspelbaar gedrag vertoont en altijd in de slachtofferrol zit. Mona doet alles om haar tevreden te houden en ontwikkelt daardoor een verantwoordelijkheidsgevoel dat niet bij haar leeftijd past. Zo zorgt ze voor haar broertje en (stief)zusje en wil ze ook controle houden op haar steeds meer afwezige vader.
In het tweede deel van het boek zakt het verhaal wat in.  Mona kampt met de naweeën van haar onzekere jeugd. Ze start een relatie, maar de egocentrische Louis kan haar niet echt gelukkig maken en ook haar stiefmoeder blijft een kille vrouw. Mona ziet zichzelf: ze weet hoe het leven geleefd moet worden, maar het wil niet lukken; ze is niet gelukkig, maar ze is ook niet bij machte om iets aan haar situatie te veranderen.
Het derde deel van het verhaal is weer bijzonder en doet denken aan “Vele hemels boven de zevende”, het eerste boek van Op de Beeck. Door de ziekte van Mona’s vader veranderen de verhoudingen binnen het gezin. Eindelijk krijgen we wat te horen over de echte moeder van Mona en over de gevoelens van haar vader. Uiteindelijk maakt dit ziekbed wat los bij Mona en durft ze te kiezen voor zichzelf. Ze beëindigt haar relatie en misschien kan ze toch nog gelukkig worden…: ‘Ik denk: dat is het, ik wil durven, eindelijk. Ja.’ (p.382)
Een mooi  en warm boek, prachtig geschreven en met fijne Vlaamse verzuchtingen. Een aanrader!
Marga Ven

Leeuwenstrijd door Thomas van Aalten (bovenbouw HAVO/VWO)

Roman over de vier generaties vaders en zonen Dona, tegen de achtergrond van de Nederlandse geschiedenis van de laatste honderd jaar.
In 2012 is de puber Luca geschorst van school omdat hij iemand geslagen heeft. Hij logeert bij zijn opa die hem meeneemt naar Duynstaete, een voormalig jongensinternaat dat in eigendom is van de familie. In een kist op Duynstaete vindt Luca een leeuwenpak. Dit leeuwenpak blijkt in de levens van vader, grootvader en overgrootvader Dona een grote rol gespeeld te hebben. Ook Luca wil wel iets met dat leeuwenpak.
In elke hoofdstuk is één van de vier mannen de ik-persoon en vertelt over zijn leven. Hierbij wordt een goed, af en toe wat té gedetailleerd, tijdsbeeld gegeven van de periode waarin de hoofdpersoon leeft. Het leeuwenpak speelt in elk van de levens een rol: zo is overgrootvader Gino tijdens de Tweede Wereldoorlog gevlucht voor de Nazi’s in het leeuwenpak. In het leeuwenpak durven de vaders en zonen dingen die ze zonder het pak niet gedurfd zouden hebben.
Van Aalten geeft veel ruimte aan het beschrijven van de tijd waarin de ik-personen leven. Hij geeft informatie over de Tweede Wereldoorlog, demonstraties tegen kernwapens in de jaren 80 van de vorige eeuw,  spionage door de Binnenlandse Veiligheidsdienst (nu AIVD), Vietnamdemonstraties, muziek, drugs, Twin Towers, social media en de Occupy-beweging. Dit ligt er soms een beetje te dik bovenop, waardoor de aandacht van de hoofdpersoon afgeleid wordt. Toch is Leeuwenstrijd een boeiende familiegeschiedenis, die het waard is gelezen te worden. Van Aalten laat mooi de onderlinge relaties en verhoudingen tussen vaders en zonen zien en hoe elke generatie zich op zijn beurt afzet tegen de vorige generatie. Ellen Rodrigo


Tamar door Mal Peet (D-niveau)
  
Een Young Adult-roman met twee verhaallijnen. De ene speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, de andere in 1995.
In 1944 worden twee mannen (met codenamen Dart en Tamar) gedropt in Apeldoorn om daar leiding te geven aan het verzet. Hun standplaats is een afgelegen boerderij. Op de boerderij woont een jonge vrouw, Marijke, met haar oma. Tamar is hier tijdens de oorlog al eerder geweest en heeft een geheime  liefdesrelatie met Marijke opgebouwd.  Ook Dart vat gevoelens voor haar op, maar spreekt deze niet uit. Het verhaal van Dart en Tamar laat goed de schrijnende omstandigheden zien tijdens de oorlog : de honger en kou, de radeloosheid, de gevaren van het verzet plegen, de angsten die mensen uitstaan.
In de tweede verhaallijn laat de opa van het tienermeisje Tamar na zijn zelfmoord  haar een doos met merkwaardige voorwerpen na. Aan de hand van deze voorwerpen maakt Tamar een reis door Cornwall, in de hoop te achterhalen waarom haar opa haar deze voorwerpen heeft nagelaten. Tamar woont samen met haar moeder, nadat haar vader vijf jaar geleden is verdwenen, zonder een spoor na te laten. Tijdens haar speurtocht leert Tamar haar opa op een heel andere manier kennen en ontdekt ze de reden van de verdwijning van haar vader. Die verdwijning heeft alles met haar opa te maken.
Het verhaal komt moeizaam op gang, maar zodra duidelijk begint te worden welke raakvlakken de beide verhaallijnen hebben, wordt het verhaal spannend, ontroerend en aangrijpend. Veel omvattende roman voor de geoefende Young Adult-lezer, met thema’s als liefde, haat, trouw,  Tweede wereldoorlog en verzet.  Goed uitgewerkte plot.
Volgens het nawoord van de schrijver is Tamar deels gebaseerd op ware feiten en gebeurtenissen.
Ellen Rodrigo


Zeven minuten na middernacht / Patrick Ness en Siobhan Dowd (C-niveau)

De 13-jarige Conor wordt geplaagd door vreselijke nachtmerries. Zwarte nachtmerries over duisternis en de rand van een afgrond waarop Conor balanceert. Maar ook als hij wakker is, wordt hij niet met rust gelaten: de taxusboom, het monster, (vergelijkbaar met “de Herrie” in de Chaostrilogie)  die op de begraafplaats achter de tuin staat komt tot leven en laat Conor niet met rust. De boom wil Conor drie verhalen vertellen. Als de verhalen verteld zijn, verwacht de boom dat Conor het vierde verhaal zal vertellen, de waarheid. Het monster wil dat Conor de afloop van de steeds terugkerende  nachtmerrie zal gaan inzien.
Conor woont alleen met zijn moeder, die kanker heeft. Zijn vader is verhuisd naar Amerika en heeft een nieuw gezin gesticht. Conor heeft eigenlijk niemand met wie hij zijn verdriet wil en kan delen. Op school trekt hij zich terug. Door de verhalen helpt het monster hem om alle gebeurtenissen en emoties onder ogen te zien. Hierdoor leert Conor hoe hij zijn moeder kan loslaten. “Conor hield zijn moeder heel stevig vast. En daardoor kon hij haar eindelijk loslaten”.
Het idee voor dit aangrijpende verhaal is van de schrijfster Siobhan Dowd. Ze heeft het boek niet kunnen afmaken omdat ze overleed aan kanker. Aan Patrick Ness is gevraagd het verhaal af te maken.
De illustraties van Jim Kay geven het verhaal een extra lading.
Prachtig , aangrijpend verhaal over verlies, loslaten, rouw en rouwverwerking. Een verhaal dat je bij zal blijven. Ellen Rodrigo.
  

 Sophie met vleugels door Polly Williams (D-niveau)
 vertaling van: The Angel at No. 33 

Onder D-niveau valt gewoonlijk Young Adult ofwel Cross-over literatuur, vertaald of oorspronkelijk Nederlands.
Gezien de leeftijd van de hoofdpersonen valt Sophie met vleugels hier niet onder, maar het is wel heerlijk uitnodigende chick-lit voor meiden (en dames) voor wie het lezen liever een beetje luchtig moet blijven.
Dat luchtige slaat dan vooral op het taalgebruik en de observaties van Sophie, want het onderwerp van het boek is serieus. De auteur valt er met de eerste zin mee in huis, compleet met de humoristische noot: Sophie wordt tijdens een avondje stappen overreden en sterft ter plekke. Net toen ze haar belabberdste onderbroek droeg. Een gele, maatje stadion. Ze ligt in Regent Street, met haar rok omhoog. Die onderbroek zou je vanuit de ruimte nog kunnen waarnemen.
Dit zijn de woorden van Sophie zelf. Want afwisselend met Jenny, haar beste vriendin, zal zij het verhaal vertellen - het verhaal van na haar dood met flashbacks naar het verleden.
Sophie was een spetterende jonge vrouw, grappig en mooi. Jenny, haar beste vriendin kan niet aan haar tippen, althans zo ziet zij het zelf. Sophie laat een man en een zoontje achter en er zijn genoeg vriendinnen die de knappe weduwnaar en het lieve zoontje willen opvangen en verzorgen na haar dood. Ze betrekken Jenny daarin en richten een heuse hulpclub voor de nabestaanden op. Dat leidt soms tot grappige situaties, maar tussen dat alles door is het verdriet van de man en zijn zoontje en van Jenny heel aanwezig, evenals de pijn om haar geliefden van Sophie, die overal tussendoor zweeft en af en toe zelfs invloed probeert uit te oefenen. De (goede) afloop laat wat lang op zich wachten.
Een boek dat soms ontroerend, soms grappig, soms wel overdreven - bijvoorbeeld in hoe de tegenstellingen tussen de vlotte en mooie Sophie en de lompe Jenny worden uitvergroot - en in ieder geval erg Engels is. De oorspronkelijke titel is meer to the point dan de Nederlandse vertaling.
Rineke Jungst
  



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen